Priveq – ny tillväxtpartner för Mediaplanet

31 augusti 2016

Priveq Investment blir ny huvudägare i Mediaplanet International AB (”Mediaplanet”), en ledande aktör inom innehållsmarknadsföring, på branschspråk content marketing. I samband med transaktionen kommer Mediaplanets ledning in som delägare och bolagets grundare Richard Båge och Rustan Panday kvarstår med ett betydande ägande. Investeringen sker i samband med att Mediaplanet genomgår en stor digital transformation från ett bolag i huvudsak fokuserat på tryckt media till ett modernt mediabolag som erbjuder hela värdekedjan av content marketing-lösningar.

Mediaplanet grundades 2002 och har vuxit från ett svenskt marknadsföringsbolag med inriktning på tryckta medier till en internationell mediekoncern med 15 kontor i 14 länder, där den största marknaden är USA som står för 20 procent av omsättningen. Bolaget hjälper årligen 15.000 varumärken med koncept, produktion, distribution och analys av temakampanjer. De årliga ca 1.000 temakampanjerna görs i partnerskap med inflytelserika och relevanta organisationer och välkända personligheter och är designade för att skapa engagemang genom skräddarsydd distribution via egna och partners tryckta media, digitala och sociala kanaler samt event. Mediaplanet omsätter ca 550 MSEK med god lönsamhet och har ca 400 anställda.

”Det känns väldigt roligt att Priveq kommer in som aktiva ägare. Deras kompetens och erfarenhet av utveckling av tillväxtbolag kommer behövas under denna spännande period”, säger Richard Båge, grundare av Mediaplanet.

”Priveq har stor erfarenhet av expansiva bolag i en internationell miljö vilket passar oss jättebra i en tid då vi vill professionalisera bolaget ytterligare och ta nästa steg i Mediaplanets utveckling” säger Richard Julin, VD på Mediaplanet.

”Vi har följt Mediaplanets utveckling under många år och vi är mycket glada över att få förtroendet att ingå ett långsiktigt partnerskap med Mediaplanet och att tillsammans med medarbetarna utveckla bolaget vidare.Vi tror att ompositioneringen till ett nytt kunderbjudande med digitalt fokus kommer vara väldigt attraktivt på de marknader Mediaplanet agerar idag och ser även möjligheter i nya marknader framöver”, säger Mats Hjerpe, Partner och Investeringsansvarig på Priveq Investment.

För ytterligare information kontakta:

Mats Hjerpe, Partner, Priveq Investment
Tel: +46 (0)8 459 67 71
mats.hjerpe@priveq.se

Richard Julin, VD/Koncernchef Mediaplanet International
Tel. +46 (0)70 001 91 67
richard.julin@mediaplanet.com


PDF

För ytterligare information, kontakta

Mats Hjerpe

Partner & Investeringsansvarig

Telefon: 08-459 67 71
Mobil: 070-630 24 60
Läs mer »

Mats Hjerpe

Partner & Investeringsansvarig

Mats Hjerpe är Partner och investeringsansvarig. Hans ansvarsområden sträcker sig från att finna bolag där Priveq som ägare kan bidra till tillväxt och värdeskapande till att med övriga ägare, styrelse och ledning genomföra ägda bolags tillväxtstrategier.

Mats har arbetat på Priveq sedan 2003 och är styrelseledamot i 4C Strategies, CSAM Health, Mediaplanet och QleanAir Scandinavia.

Mats arbetade tidigare på Aragon Fondkommission.

Han har en civilekonomexamen från Stockholms Universitet.