Priveq Investment V (”Priveq”) har tillsammans med övriga ägare avyttrat Visual Art (”VA”) till brittiska mediabolaget Ocean Outdoor Ltd efter en framgångsrik ägarperiod. Affären innebär ett avslut på ett starkt samarbete kännetecknat av tillväxt och utveckling.

Visual Art har Sveriges största digitala medianätverk (DOOH – Digital Out Of Home) med närvaro på flera av de mest frekvent besökta platserna i Skandinavien. Bolagets skärmar återfinns i stadsmiljöer, järnvägsstationer och på större shoppingcenters såsom Mall of Scandinavia.

Visual Art erbjuder även ett unikt helhetserbjudande inom Digital Signage som inkluderar strategisk rådgivning, design, installation, produktion, mjukvara och service & support. Genom ett innovativt och marknadsledande erbjudande har bolaget attraherat en imponerande kundportfölj. Bolaget har över 100 anställda med huvudkontor i Stockholm och omsätter ca 500 MSEK. Exempel på kunder är McDonald’s, ICA och Circle K.

Under Priveqs ägarperiod har Visual Art uppvisat en mycket god organisk tillväxt kombinerat med ett par tilläggsförvärv som bl a etablerat bolaget på den danska marknaden och med digitala reklamskyltar i stadsmiljö. VA har vuxit internationellt och har idag dotterbolag i Danmark, Finland, USA och Tyskland. Omsättningen har under Priveqs ägarperiod vuxit från ca 200 mkr till närmare 500 mkr med bibehållen stark lönsamhet.

”Visual Art har utvecklats fantastiskt under vår tid som ägare. Bolaget har byggt vidare på sin starka position som Skandinaviens ledande DOOH-nätverk och Digital Signage-byrå. Bolaget står nu väl rustat för att tillsammans med Ocean Outdoor växa internationellt. VA:s starka kultur och engagerade medarbetare har varit en förutsättning för denna framgång” säger Karl-Johan Willén, partner på Priveq Investment V och avgående styrelseledamot i Visual Art.

”Tillsammans med Priveq har vi byggt struktur och lagt grunden för en fortsatt stark tillväxt på internationella marknader. Vi i ledningsgruppen är glada över att fortsatt vara betydande aktieägare i bolaget när Ocean Outdoor tar vid som ägare i nästa fas av vår tillväxtresa.” säger Andreas Lind, VD i Visual Art. 

För ytterligare information kontakta:

Karl-Johan Willén, Partner och investeringsansvarig, Priveq Investment
Tel: +46 (0)709 50 88 25
karljohan.willen@priveq.se

Andreas Lind, VD, Visual Art
Tel. + 46 (0)73 924 20 10
andreas.lind@visualart.com

Om Visual Art
Visual Art är en internationell teknik- och mediegrupp med huvudkontor i Stockholm och med kontor i Norden, Tyskland, Spanien och USA. Företaget grundades 1997 och har mer än 140 anställda. Affärsidén är att vara en strategisk partner för sina kunder genom teknisk innovation och affärsdriven digital kommunikation. Det digitala nätverket består av mer än 25 000 skärmar i 24 länder runt om i världen. Visual Art hjälper globala kunder att skapa hållbara och framtidssäkra kommunikationslösningar. Intelligenta menyskärmar på McDonald’s i Norden och Europa, röststyrd interaktiv digital spegel i H&M-butiken på Times Square, gigantisk LED i köpcentret Mall of Scandinavia i Stockholm och digital utomhusreklam i Norden – Visual Art Group har ett brett utbud i sitt erbjudande. Urval av kunder: McDonald’s, ICA, H&M, Circle K, 7-Eleven, Volvo, Coca-Cola, Emirates, Zalando, Daniel Wellington, iZettle, Nike och Disney.

För ytterligare information, se www.visualart.com.

För ytterligare information, kontakta

Karl-Johan Willén
Partner & Investeringsansvarig
Telefon: 08-459 67 66
Mobil: 070-950 88 25
E-post: karljohan.willen@priveq.se